Eddig sosem tapasztalt előzmények, hat hónapig tartó digitális oktatás után idén is eljött a május, amikor a végzős középiskolásoknak számot kellett adniuk arról, sikerült-e megfelelő tudással felvérteződniük diákéveik alatt.

Mint ahogyan a tavalyi évben, úgy idén is az írásbeli megmérettetésre korlátozódott az érettségi vizsga. Arról, hogy ez mennyire szerencsés, megoszlanak a vélemények. Akinek a továbbtanuláshoz minden megszerzett pont számít, annak bizony hiányozhat a szóbeli által kínált szépítési lehetőség. Akinek viszont csak a „Görbüljön!” mondat összegzi a céljait, annak nyilvánvalóan ez az ideális módja a bizonyítványszerzésnek.

Intézményünkben idén 71 tanuló jelentkezett érettségi vizsgára. Közülük 46-an a végzős osztályaink diákjai, 25-en pedig „külsős” (javítóvizsgázó, illetve magasabb pontszám reményében, felvételihez újra érettségiző) vizsgázó. Elmondhatjuk, hogy az írásbelik fennakadás nélkül, nyugodt körülmények között zajlottak.

Az érettségizők véleménye megoszlott az eddigi feladatokról. A magyar nyelv és irodalom feladatsor például ebben az évben kifejezetten diákbarátnak tekinthető. A legnagyobb „falatnak” számító, ugyanakkor legtöbb pontot érő Műelemző szövegalkotás című vizsgarészben két feladat közül választhattak a diákok: az egyikben Mikszáth Kálmán Szűcs Pali szerencséje című novelláját kellett elemezniük, a másikban Arany János Epilogus és Tóth Árpád Gyopár című versének összehasonlító értelmezése volt a cél. (Idén is, mint minden évben, a novellaelemzés volt a népszerűbb, a többség ezt választotta.)

A matematika feladatsorról a vizsgázók kevésbé lelkesen nyilatkoztak, országszerte többen azt jövendölték, hogy ők ebből a tantárgyból mégis fognak (mert muszáj lesz) szóbelizni.

A történelem megítélése nem volt egységes, ez nyilván attól függ, kihez melyik történelmi kor, esemény, személyiség áll közel.

Az idegen nyelvű (nálunk angol, illetve német) írásbelin szokás szerint a hallott szöveghez kapcsolódó feladatok jelentették a legfőbb kihívást.

Az érettségizők a körülmények ellenére sem veszítették el optimizmusukat, kreativitásukat, sőt humorérzéküket sem. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a Facebookon terjedő mémek tömkelege, melyeket az írásbeli feladatsorok ihlettek: volt, aki az angol hallott szöveg zenéjéből készített mulatós mixet (YOUTUBE.COM angol liszöning literally megborulós mix). A személyes kedvencem természetesen a magyar érettségi novellaelemzéséhez kapcsolódik (és szintén internetes forrásból származik): „Hogy miért aktuális ma is Mikszáth novellája? Mert Szűcs Pali ugyanolyan, mint mi vagyunk. Egy nehéz nap után csak a kocsmában tud megnyugodni.”

Én viszont őszintén remélem, hogy a dolgozat ismeretlen írója ebben téved…

Iskolánk oktatói testülete nevében sok sikert, a vágyott eredmények elérését kívánjuk minden vizsgázónak!     

Hajas Gabriella