Menu
Slider

A Székely Mihály Szakképzésért Alapítvány 2017-ben is sikeresen pályázott a Tempus Közalapítvány által meghirdetett Erasmus+ Mobilitási programra, mely szerint 14 868 euró támogatásban részesült a szakképzésben részt vevő tanulók külföldi szakmai gyakorlatainak megszervezésére.

Az utazás 2018. március 03. és április 01. között valósult meg Spanyolországba, Vigo városába a régi portugál kapcsolatnak köszönhetően. 4 hetes szakmai gyakorlaton vehettünk részt a sikeres pályázat jóvoltából.  Az idei tanévben 1 szakács, 4 vendéglátás-szervező, 1 pincér és 2 fodrász tanulónak adatott meg az a lehetőség, hogy kiutazhassanak idegen nyelvet beszélő pedagógussal külföldre.

Az alapítvány támogatásából szakmai tapasztalatszerzés céljából öt napra 3 pedagógus is utazhatott Vigo városába – fodrászatot, vendéglátást, angol nyelvet tanítók–, akik nagy odafigyeléssel a hazautazást is koordinálták. A kiutazó diákok a következőkről számoltak be:

„Az iskolában elsajátított elméleti és gyakorlati ismereteinket a külföldi szakmai gyakorlat során alkalmazhattuk.

A kiutazás előtt felkészítő órákon vettünk részt, ahol tanáraink megismertették velünk az ország és Vigo város környezeti tényezőit, nevezetességeit, sajátosságait, kultúráját és szokásait. A nyelvi órák lehetőséget adtak arra, hogy egy kis magabiztosságot nyújtsanak a kinttartózkodásunk idejére, hiszen tanárunk segítségével az angol nyelv mellett betekintést nyerhettünk a spanyol nyelv alapjaiba is.

Ez idő alatt nagyon sok új élménnyel gazdagodtunk, és egy addig ismeretlen helyzetben is kipróbálhattuk magunkat ki-ki a maga szakmai területén. A munkahelyeken barátságos, kedves és segítőkész embereket ismerhettünk meg.

Vigo csodálatos kikötőváros nagy idegenforgalommal. A négyhetes szakmai gyakorlat elsősorban a munkáról és a tanulásról szólt, de a kirándulások alkalmával a környék látnivalóival is megismerkedhettünk.

Minden hétvégén kirándulást szerveztek nekünk, a Mobility Friends munkatársai segítségével többször eljuthattunk Portugáliába is. Első hétvégén elvittek minket a szállásunktól 150 km-re fekvő gyönyörű Portoba, ahol végre megláthattuk az óceánt is, a következő alkalommal Braga szépségében gyönyörködhettünk, majd Viana do Castelloban, Limaban jártunk. Az utolsó héten az ünnepélyes bizonyítvány átadóra Barcelosban került sor.

Fodrász tanulóként nagy lehetőségként értékeltük, hogy Ramiro Gill egyik szalonjában dolgozhattunk, amely a szállástól 200 méterre volt megtalálható. Az ott dolgozók kedvesen fogadtak és szívesen adták át tudásukat számunkra. Szakmailag sok újat tanultunk, és a tanulás leginkább a műveletek alkalmazásában valósult meg. Szívesen vették át a mi hazai praktikánkat is. Vidáman és hasznos tapasztalatokkal eltelt időt tudhatunk magunk mögött.

Vendéglátósként is nagyon színvonalas helyeken dolgozhattunk, 2 fő a La Ruta Burger Café nevű kávézóban és hamburgerezőben, 1 fő pincérként a Cafetería Ecos kávézóban és 3 fő a Peregrinus Pulperia Churrasquería nevezetű étteremben.

Ez az utazás, nemcsak egy kaland volt számunkra, hanem megízlelhettük egy másik ország kultúráját, földrajzi adottságait. Az utazás során mindannyian többek lettünk. Többen szakmailag fejlődtünk, és olyanra is adott lehetőséget, hogy a személyiségünkben többé váljunk a kintlét alatt.

A gyakorlati helyek kellőképpen felszereltek, és mindig akadt tennivaló, melyekkel majd a későbbi munkahelyünkön és egyéb területen is szembe kell néznünk.

Elsajátíthattuk a szakma fortélyait, a kávézókban barista ismeretekkel gazdagodhattunk, különböző fogásokat gyakorolhattunk a felszolgálás, valamint az előkészítés során is. A spanyolországi étlapokra is jellemző a tengeri herkentyűk sokasága, rendkívül érdekes volt látni, hogy az étterem előtt az utcán, mintegy hazai látvány”pékségként” főzték a polipot, ezzel is becsalogatva a vendégeket az étterembe. A különböző tengeri halak változatos elkészítési módjaival is gazdagodott tudásunk.

Úgy gondoljuk, hogy a külföldön szerzett tapasztalatok nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy felnőtté válhassunk és segíteni fognak abban, hogy a munkaerő-piacon megálljuk helyünket.

Barátságok alakultak ki, melyek a modern technika adta lehetőségek révén – a több mint 3.000 km-es távolság ellenére is – tovább virágozhatnak, lehetőséget adva, hogy viszontláthassuk egymást a jövőben.

Köszönjük a lehetőséget a Székely Mihály Szakképzésért Alapítványnak!”

a programban részt vevő diákok:Bakulya Miklós János, Czesznak Timea, Forgó Dávid János, Gurszki Krisztián, Kiss Brigitta, Szitó Roland Robin, Tarsoly Judit, Tóth Attila