SZC logo

Gyulai Szakképzési Centrum

OM kód: 203069/018 | 5540 Szarvas, Vajda Péter utca 20.

Intézmény logo

GySzC Székely Mihály Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium

HírekKözérdekű adatokTeamsKRÉTA

Projektek

NTP-INNOV-21-0115

 

 

 

NTP-INNOV-21-0115
Innovatív tanulási környezet kialakítása és komplex tehetségsegítő programok megvalósítása 
„Magyarország Ökoszisztémája” 
A pályázat keretein belül célunk tehetséggondozó programok
megvalósítása, ezen belül tanulóink ​​természettudományos képességterületeinek fejlesztése tanítási órákon kívül és szabadidős foglalkozásokon. Fontos az eredményes tanulás elősegítése, kiscsoportos foglalkozások biztosítása, a tanulók motiváltságának fokozása, az élményszerű tanulás feltételeinek megteremtése. 

Fontosnak tartjuk, hogy a tanulók projektek növények keretében szerezzenek széleskörű ismereteket Magyarország megyéiről, domborzatáról, vízrajzáról, a- és állatvilágáról. Olyan komplex programot tervezünk, ahol a diákokkal együtt megalkotnánk egy terepasztalt, amely segítségével mindenki könnyen megjegyezheti Magyarország domborzatát, vizeit, Nemzeti Parkjait, az itt élő állat- és növényfajokat. Ezeket a témákat a későbbiekben bővítenénk, hogy más tudományterületen is alkalmazható legyen /pl: történelmi helyekre, magyar várakra. / A programsorozat végére az egész munka beszámolóját egy zárókonferencia keretében a diákok éves bemutatni a környező iskolák számára.

*****************************************************************************************************************************

Magyarország ökoszisztémája terepasztalon

A Nemzeti Tehetség Program és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő pályázatot írt ki, az „Innovatív tanulási környezet kialakítása és komplex tehetségsegítő program megvalósítása” címmel. Intézményünk NTP-INNOV-21-0115-ös kódszámmal 4 485 000 Ft támogatást nyert a projekt megvalósítására. A projekt célja tanulóink ​​természettudományos képességterület fejlesztése tanítási órákon kívül és szabadidős foglalkozásokon kívül, az eredmények tanulásának elősegítése az eszközök és módszerek, valamint a kiscsoportok motivációjának biztosítása, valamint a tanulói motiváció fokozása, az élményszerű tanulás feltételeinek megteremtése. 

Fontosnak tartjuk, hogy mindenkinek legyen biztos tudása és képes legyen átfogó értelmezése Magyarország megyéiről, domborzatáról, vízrajzáról, a növény- és állatvilágáról. Olyan komplex programot tervezünk, ahol a diákokkal együtt megalkotnánk egy terepasztalt, amely segítségével mindenki könnyen megtanulhatja Magyarország domborzatát, vizeit, Nemzeti Parkját, az itt élő állat- és növényfajokat. Ezeket a témákat a későbbiekben bővítenénk, hogy más tudományterületen is alkalmazható legyen /pl: történelmi helyekre, magyar várakra/. A programsorozat folyamán több előadás lesz, valamint egy nagyszülő-diák találkozó, verseny, kirándulás, valamint a program végén az egész éves munka beszámolóját egy konferencia keretében az egész záró bemutatni a környező iskolák számára.

*****************************************************************************************************************************

Klímaváltozás eredetű veszélyek, hatása az időjárásra

Partai Lucia interaktív előadása

A Nemzeti Tehetség Program és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által kiírt pályázat kerében Pártai Lucia, az ORFK meteorológus szakértője, az előadás European Weather Service igazgatója tartottt.

Nyitó gondolatként életünk színterének, a légkörnek fizikai jellemzőit ismertette, majd  https://www.eumet.hu/ oldal használata mutatta be, ahol a rövid- és középtávú, folyamatosan frissülő időjárás-előrejelzések találhatók.

Hamar bizonyítást nyert, hogy az időjárás-előrejelzés igazi tudomány, amely kapcsolódik a technika, a távközlés, a távérzékelés, az űrkutatás és döntően a számítástechnika másfélszázados eredményeihez.

 Az interaktív kérdés-felelet után mindnki járatosabb lett a meteorológiában, a médiában nap, mint nap látható időjárás-jelentések érthetőbbek lettek. Tudjuk már mikor kell esernyőt hozni magunkkal, és hogyan kell csomagolnunk egy kirándulásra, hogy ne érjen váratlan meglepetés.

Meteorológus asszony záró gondolatai az éghajlatváltozásról szóltak. Hangsúlyozta, hogy az éghajlat változásának folyamatát nem szabad negatívan értelmezni, a gondok az ütemgyorsulás miatti alkalmazkodási lehetőségekben jelentkezhetnek. A Földön, globálisan végbemenő következmények, mint a szélsőséges időjárás, a jeges területek csökkenése, a vegetációs övek eltolódásai, már a legtöbb hatással vannak a környezetre. Ez azt jelenti, hogy a klímaváltozás jelenleg mért és megfigyelt értékei szerint számos negatív hatás léphet fel, de az emberiségnek lehetősége van a negatív hatások elleni fellépésre.

 Erre buzdította a diákokat is, vigyázzunk a légkörünkre.

*****************************************************************************************************************************

A földfelszín térképezése távérzékelő eszközökkel

Ezzel a címmel 2022. február 24-én az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő Minisztériuma és az NTP-INNOV-21 pályázat keretében megtartottuk a második előadásunkat. A rendezvényt Ozsváth Zsuzsanna igazgató asszony nyitotta meg.

A meghívott előadónk Körösparti János Tamás geográfus volt. Előadása során betekintést nyerhettünk a drónok világába, részletesen mesélt arról, hogy mire lehet használni a drónokat, azok hogyan segítik a kutatók munkáját, és a ezáltal a tudományt. Bemutatta a drón típusokat is, amelyek közül jónéhányat meg is lehetett tekinteni a helyszínen. Az előadás végén gyakorlati bemutató tette a délutánt érdekessebbé, izgalmasabbá, melynek során légifelvételek készültek az érdeklődő diákokról és tanáraikról.

*****************************************************************************************************************************

Kirándulás Jakabszállásra. /2022.04.06 péntek/

Iskolánk tanulói Jakabszállásra látogattak, ahol Magyarkert volt az úti célunk. Magyarkert egy botanikus kert Jakabszálláson, ahol Magyarország méretarányos domborzati és vízrajzi makettje található. Tájaink, folyóink és városaink megismerése volt a cél, fel szerettük volna fedezni országunk különböző területeit. Kisérő tanáraink: Csizmarik-Boros Erika és Rohonyné Urbancsok Zsuzsanna voltak, tanulóink közül 30 diák vehetett részt ezen a kiránduláson. 

Reggel 8:00-kor indultunk, utunk során tartalmas beszélgetések zajlottak le, eközben figyeltük a táj szépségeit. A kiránduláson megismertük hegységeink, tájaink, folyónk és tavaink egy részét, különböző dombságok, síkságok felfedezésére hívott minket a Magyarkert. Jellegzetes hazai állataink közül mindössze csak párat láthattunk: nyuszikat, lovakat, sertéseket, tyúkokat,
kacsákat. Különböző városok, települések, falvak elnevezését láthattuk kirakva névtábla formában. Délután 1 órás szabadidőt kaptunk Kecskeméten a bevásárló központban. 14:00-kor indultunk haza. Utunk kellemesen és baleset mentesen telt el.16:00-kor érkeztünk meg az iskola elé teljes létszámmal, és fáradtan. Számunkra a kirándulás jól telt, és nagyon élveztem minden percét. Reméljük legközelebb is lesz lehetőségünk rá!♡

A kirándulás az NTP-INNOV-21-0115 számú pályázati kereten belül valósult meg

Beszámolót készítették: Magyar Jázmin és Bandrus Lili 9.e osztályos tanulók

*****************************************************************************************************************************

Projektzáró

  1. május 19-én tartottuk az NTP-INNOV-21-0115 pályázat projektzáró ünnepségét.

Az ünnepséget Ozsváth Zsuzsanna igazgató asszony nyitotta meg, majd felkérte Molnár Etele alpolgármester urat, hogy mondjon a projekt témájával kapcsolatosan egy-pár gondolatot. Elmondta, hogy milyen fontos, és hasznos ezzel a témával foglalkozni, mert a Földet unokáinktól kaptuk kölcsön, és ahogy megkaptuk, úgyis kellene továbbadnunk.

Ezt követően projektbemutatót tartottam a projekt keretében végzett egész éves munkánkról, majd ismertettem a terepasztal készítését lépésről lépésre. Az előadás után Rohonyné Urbancsok Zsuzsanna és a projektbe bevont diákok játékos vetélkedőn keresztül bemutatták a terepasztal használatát. A diákoknak a nemzeti parkokat, a hegységeket el kellett tudni helyezni, illetve a folyókat, tavakat meg kellett tudni nevezni. Majd a vendékeket is bevontuk a játékba, nekik pedig a meghatározásból ki kellett találni, melyik városról van szó, illetve el kellett tudni helyezni a terepasztalon.

A projekttáró végén a vendégeket kávé, üdítő, sütemény és hidegtál várta.

                                                                                               Csizmarik-Boros Erika


Partnereink

SZC logo

Gyulai Szakképzési Centrum


GySzC Székely Mihály Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium

5540 Szarvas, Vajda Péter utca 20.

Telefon: +36 66 514890

E-mail: szarvas@gyszc.hu

OM azonosító: 203069/018


2024GySzC Székely Mihály Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium